BSc Byplanlægning og arkitektonisk design
German University of Technology in Oman
Nøgleinformation
Campus placering
Muscat, Oman
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
7 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Sep 2024
Introduktion
Kvaliteten af bylivet måles ikke ved omfanget af monumenter, indkøbscentre, motorveje eller top-down regulerede aktiviteter, men ved at skabe et miljø, der er beboeligt, levende og bæredygtigt.
På vores kursus undervises der ligeligt i Byplanlægning og Arkitektur. Uddannelsen veksler mellem stor skala og detaljer, mellem abstrakt og konkret, mellem teori og praksis. I en sætning tror vi, at arkitektur er mere end at bygge huse, og byplanlægning er mere end at bestemme, hvor de skal placeres.
Begge discipliner er kontekstuelle. Ikke kun brugen af en struktur, men dens kontekst (f.eks. landskab, infrastruktur, sociale behov) bestemmer designet. Spørgsmålet om fremtidens hus hænger tæt sammen med spørgsmålet om fremtidens by. Begge spørgsmål skal behandles ud fra et socialt, rumligt, økologisk og økonomisk synspunkt.
Struktur
UPAD-programmet undervises som et fuldtidsprogram. Uddannelsens varighed er otte semestre/fire år. Programmet er tilpasset de programstrukturer, der blev indført i Europa efter Bologna-reformen.
Kurserne er opdelt i tre kategorier: design, viden og kommunikation. Tegnestuerne fokuserer på at træne en designbaseret tilgang til problemløsning inden for urbane og arkitektoniske områder. Eleverne får hjælp til at udvikle deres egne ideer til givne opgaver og dermed opleve, hvordan der med stigende kompleksitet gennem årene produceres et designprojekt fra analyse og frem til præsentation.
I det første år koncentreres kurserne om grundlæggende viden i byplanlægning og arkitektur og introduktion til projektdesign. Kurser i visuel kommunikation undervises over de første to år, hvilket giver de studerende de nødvendige værktøjer til at lære at udtrykke sig grafisk.
På andet år introduceres eleverne til kurser i byggeteknologi, der har en højere teknisk sværhedsgrad. Kernekurser i bydesign løber parallelt med byggetekniske kurser og danner grundlaget for integrerede projekter i henholdsvis 'By + Landskab' og 'Bygning + Anlæg'.
Tredje år fokuserer på anvendelse af specifik viden (f.eks. økonomi, planlov). Der lægges større vægt på designarbejdet af de integrerede projekter, der belønnes med 9 meritpoint. Den viden, der er opnået i de seneste kurser, implementeres herefter især i projektarbejdet.
På fjerde år får eleverne lov til at specialisere sig i enten byplanlægning eller arkitektur. Dette gøres gennem valgfag; hver studerende skal gennemføre to valgfag inden for begge områder. Endvidere skal det integrerede projekt udføres med fokus på enten byplanlægning eller arkitektur, afhængig af valgfagenes specialisering. Et praktikophold skal gennemføres inden bacheloropgavestart og giver praktisk træning til de studerende. På sidste semester skal de studerende færdiggøre deres bacheloropgave, hvor de assisteres af ugentlige konsultationer af en professor.
Uddannelsen undervises på engelsk, herunder skriftlige og mundtlige prøveseminarer, øvelser, opgaver og bachelorafhandlingen.
Muligheder for videre studier
Studerende er godt forberedt til at forfølge en akademisk karriere, og en række kandidater er gået videre til MSc-programmer i Tyskland, Storbritannien og USA.