Bachelor i internationale liberale kunst: sociologi

International College of Liberal Arts - Yamanashi Gakuin University

Studiebeskrivelse

Læs den officielle beskrivelse

Bachelor i internationale liberale kunst: sociologi

International College of Liberal Arts - Yamanashi Gakuin University

Bachelor i International Liberal Arts: Sociologi

Samfundsteori

Teorier bestemme bevidst eller ubevidst vores opfattelse af virkeligheden. Vi kan øge vores viden om den sociale verden ved at anvende forskellige teorier til en vis socialt problem, fordi vi vil være i stand til at se det fra forskellige perspektiver. Dette kursus introducerer eleverne til de store klassiske og moderne sociale teorier. Vi diskuterer deres fordele og ulemper. Og vi anvende disse teorier til relevante nutidige sociale problemer. Dette er en interaktiv foredrag-typen selvfølgelig. Studerende skal udfylde hjemmeopgaver før klassen, at bidrage ofte til klassediskussioner, at lave en præsentation, og skrive en midtvejsevaluering test og en endelig papir.

Målsætninger

Ved afslutningen af ​​dette kursus, skal eleverne være i stand til: (i) at forstå de store sociale teorier, (ii) sammenligne, kontrast og kritisk analysere teorier, (iii) bruge sociale teorier ordninger for tolkning for at analysere sociale problemer fra forskellige perspektiver, (iv) anvende teorier kreativt i hverdagen, og (v) skrive om social teori i klar og koncis prosa.

Metoder til Social Research

Dette kursus giver de studerende med den generelle forståelse af social forskning. Social forskning metode har to vigtige aspekter: kvantitative og kvalitative aspekter. Dette kursus nævner begge aspekter med nogle praktiske øvelse, såsom sammenlignende læsning af kvantitative og kvalitative litteratur, en gruppe projekt om implementering undersøgelse motion, og indledende praksis af statistisk software på en computer. Aktiv deltagelse i klassen diskussioner og frivillige bidrag til gruppen projektet er stærkt forventet.

Målsætninger

Kurset har til formål at: i) giver generel viden om social forskning; ii) at styrke evnerne til at udvikle en "god" spørgeskema for at indsamle data af høj kvalitet; iii) styrke evnerne til at analysere data ved hjælp af computer software; og iv) at styrke evnerne til at anvende sociale forskningsmetoder til elevernes egen forskning.

Sociologi Globalisering

Siden 1990'erne blev det en konventionel visdom, at vi lever i en alder af "globalisering". De forskellige betydninger af denne påstand er sjældent udforsket, langt mindre dens grundlæggende antagelser nogensinde udfordret. Vi undersøger de økonomiske, politiske og sociale dimensioner af globaliseringen og rette flere grundlæggende spørgsmål: Er globalisering eksisterer? Er det virkelig global? Er globalisering historisk fortilfælde? Hvad er de økonomiske, politiske og sociale virkninger af globaliseringen? Kan det blive stoppet eller ændret? Og hvad er alternativerne? Dette er en interaktiv foredrag-typen selvfølgelig. Studerende skal udfylde hjemmeopgaver før klassen, at bidrage ofte til klassediskussioner, at lave en præsentation, og skrive en midtvejsevaluering test og en endelig papir.

Målsætninger

Ved afslutningen af ​​dette kursus, skal eleverne være i stand til: (i) skelne de mange vinkler af globaliseringen, (ii) at analysere billedet af globaliseringen som en overnaturlig kraft uden menneskelig kontrol kritisk, (iii) forstår historicitet globalisering, og sin karakter som en socio-politisk projekt (herunder dens ideologiske aspekter), (iv) påvise forskelle mellem de forskellige anti-globalistiske standpunkter, og (v) med rimelighed forventes mulige retninger, hvor globaliseringen kan hoved.

Sociologisk Analyse af Nihonjinron

Emnet for dette kursus er en sammenligning af nihonjinron (teorier om det unikke i japanske og japansk kultur) og Western social teori. Den nihonjinron er det eneste kompleks af sociale teorier, der blev udviklet i en ikke-vestlig sammenhæng. Centrale begreber i nihonjinron er taget fra det japanske sprog helt uafhængig af de "universelle" videnskabelige begreber, der har deres rødder i Vesten. Ved at sammenligne disse teorier, vi er ikke kun udfordrer vores ideer og stereotyper af japansk kultur, men også den vestlige tro på, at vi kan forklare alt med etnocentriske vestlige teorier. De store begreber og teorier nihonjinron vil blive indført. Dette er en interaktiv foredrag-typen selvfølgelig. Studerende skal udfylde hjemmeopgaver før klassen, at bidrage ofte til klassediskussioner, at lave en præsentation, og skrive en midtvejsevaluering test og en endelig papir.

Målsætninger

Ved afslutningen af ​​dette kursus, skal eleverne være i stand til: (i) ved de store teorier om nihonjinron og sociale teorier, (ii) sammenligne, kontrast og kritisk analysere teorier, (iii) at forstå, hvordan kulturen indflydelse på udviklingen af ​​forskellige teoretiske traditioner, og (iv) udfordre deres taget for givet ideer om verden.

Cross-Culture Studies

Er vi alle blive amerikanere som følge af globaliseringen? Eller holder vi vores lokale identitet og værdier? Er japansk opgiver deres præference for harmoni, bare fordi de drikker Coca-Cola og spise på McDonalds? Emnet for dette kursus er en introduktion og kritisk analyse af forskellige tilgange til at undersøge kulturelle forskelle mellem sociale grupper. Vi har primært fokus på at vurdere relevansen af ​​flere kulturelle dimensioner, og på hvordan disse relevante dimensioner kunne undersøges empirisk. Vi diskuterer dominerende management (f.eks Hofstede), psykologiske (f.eks Triandis), og sociologiske / antropologiske tilgange (f.eks Trommsdorff). Dette er en interaktiv foredrag-typen selvfølgelig. Studerende skal udfylde hjemmeopgaver før klassen, at bidrage ofte til klassediskussioner, at lave en præsentation, og skrive en midtvejsevaluering test og en endelig papir.

Målsætninger

Ved afslutningen af ​​dette kursus, skal eleverne være i stand til: (i) at forstå de store komparative tilgange til at studere kultur, (ii) at identificere vigtige kulturelle aspekter, som varierer mellem kulturer, og (iii) formulere en pålidelig og gyldig empirisk forskningsprojekt.

Seminar (Sociologi)

Rolle seminaret i sociologi er at støtte de studerendes individuelle forskningsprojekter. Studerende har ansvaret for at præsentere deres forskning på forskellige stadier af deres projekt. Problemer og udfordringer oplevet med forskningsprojektet vil blive diskuteret i seminaret (af alle deltagere og ikke kun af professor). Sådanne diskussioner giver oplægsholderne mulighed for at se deres forskning fra forskellige perspektiver og lære af rådgivning fra peers samt fra professorer. Desuden gennem sådanne interaktioner studerende kan opdage, hvordan man undgår problemer i deres egne projekter.

Målsætninger

Ved afslutningen af ​​dette kursus, skal eleverne kunne: (i) ved, hvordan man analysere et problem ud fra et sociologisk perspektiv, (ii) gennemføre deres egne forskningsprojekter, og (iii) skrive deres eksamen afhandling.

Workshop: Fuji Kultur

Dette kursus udforsker de kulturelle og historiske aspekter af Mt. Fuji. Når Mt. Fuji blev registreret som en verdens kulturarv i 2013, blev 25 ejendomme opført som dets enkelte dele. De komponenter inkluderer tilbedelse steder, Sengen Jinjya helligdomme, "Oshi" indgivelse af huse, historiske opstigende ruter, lava træ forme, og de fem Søer og Oshino Hakkai fjedre. De studerende vil besøge mange af de komponenter i en 4-dages feltstudie afholdt i begyndelsen af ​​august. Hver morgen, vil instruktøren holde foredrag for de studerende på historie og kulturelle aspekter af de ejendomme og lokaliteter, og om eftermiddagen vil de studerende besøge den faktiske egenskaber og steder, og studere nærmere om deres historie og kultur. På den sidste dag, vil de studerende kravle op Yoshida opstigende rute, som Fuji-ko grupper (historiske religiøse grupper, som tilbad Mt. Fuji) tog i fortiden, og udforske resterne af deres religiøse aktiviteter. De studerende er forpligtet til at skrive en rapport baseret på indholdet undersøgt under feltundersøgelse.

Målsætninger

I løbet af fire-dages feltstudie, forventes den studerende at: (1) få viden om historie og kultur vedrørende Mt. Fuji, (2) identificere mening og betydning af ejendommene og lokaliteter, der er opført i verdens kulturarv, (3) kender de åndelige og religiøse aktiviteter historiske Fuji-ko grupper og (4) værdsætte skønhed og storhed Mt . Fuji som den mest berømte bjerg i Japan.

Instruktører:

Christian Etzrodt

Denne skole tilbyder programmer i:
  • Engelsk
Varighed og pris
This course is Campusbaseret
Start Date
Startdato
Apr. 2019
Duration
Varighed
Fuldtid
Information
Deadline
Locations
Japan - Kofu, Yamanashi Prefecture
Startdato : Apr. 2019
Ansøgningsfrist Kontakt skolen
Slutdato Kontakt skolen
Dates
Apr. 2019
Japan - Kofu, Yamanashi Prefecture
Ansøgningsfrist Kontakt skolen
Slutdato Kontakt skolen