Bachelor - Institut for matematik, fysik og informatik
Abai Kazakh National Pedagogical University
Nøgleinformation
Campus placering
Almaty, Kasakhstan
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning, På campus
Varighed
4 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
USD 1.800 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* Per år
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Videnskabelig og forskningsaktivitet
På dette tidspunkt er der fire institutter i instituttet, der ledes af kendte forskere inden for matematik, fysik og datalogi. Cirka 100 lærere arbejder på instituttet, herunder 27 doktorer i videnskab, 50 kandidater til videnskab og 7 ph.d.-læger.
Instituttets videnskabelige og pædagogiske aktivitet er rettet mod at løse presserende problemer relateret til teorien og metoden til undervisning i matematik, fysik og datalogi samt introduktion af nye informations- og kommunikationsteknologier i uddannelsessystemet.
Spørgsmålet om udvikling og tilpasning af pædagogisk software til nationale skoler er blevet udpeget som en af de vigtigste og er i zonen med tæt opmærksomhed fra instituttets personale.
Siden 2018 har instituttet. har aktivt udviklet teoretiske og praktiske tilgange til oprettelse og vedligeholdelse af det digitale universitet. En anden prioritet for instituttets forskning er STEM-uddannelse - sammenslutningen af videnskaber, der har til formål at udvikle nye teknologier, innovativ tænkning, levering af veluddannet teknikere. Der introduceres innovative teknologier til udvikling af robotteknologi og mekatronik i systemet med videregående og postgraduate uddannelse i Kasakhstan. På instituttet fungerer et videnskabeligt og metodisk seminar «Informatisering af uddannelse og uddannelsesproblemet» under vejledning af professor YY Bidaibekov. fungerer med succes. Dissertationsrådet om forsvar af afhandlinger for tildeling af graden doktor i filosofi (Ph.D.), lægen i profil 6D011100-Uddannelse (datalogi) blev åbnet, formand for Rådet - professor YY Bidaibekov.
I instituttet har Rådet fungeret som forsvar for ph.d.-afhandlinger. i profil 6D010000 - «Uddannelse (matematik, fysik, informatik, kemi, biologi, geografi)» og siden 2018 arbejder Rådet for profil 6D010000 - «Uddannelse (matematik, fysik)», formand for Rådet - professor AE Abylkassymova. På instituttet er der et videnskabeligt-metodisk seminar «Didaktisk-metodiske baser for undervisning i fysisk-matematiske discipliner i skole og universitet» under ledelse af professor AE Abylkassymova fungerer med succes.
Det videnskabeligt-metodiske seminar «Moderne problemer med differentialligninger af matematisk og computermodellering» under ledelse af professor Berdyshev AS fungerer med succes.
Seminar for afdelingen «Fysik» under vejledning af Dr. Sc. V. Kosov.
Der arrangeres videnskabelige og praktiske konferencer for bachelorstuderende, kandidatstuderende og ph.d., hvor det er muligt at rapportere deres resultater om videnskabelig forskning og yderligere deltage i republikanske videnskabelige konkurrencer. Studerende tager priser i republikanske videnskabelige konkurrencer og emner olympiader, deltager aktivt i universitetets videnskabelige og offentlige liv. Therearemanyscientific samfund, sports sektioner, klubber af humor.
Instituttet er beliggende i en separat bygning. Dens auditorium inkluderer uddannelses- og forelæsningsmålgrupper, 10 computerklasser, 12 uddannelseslaboratorier med den fysiske og tekniske profil, en læsesal og en elektronisk ressourcehal, en forsamlingshal og STEM-Park. Det internationale videnskabelige laboratorium for problemerne med informatisering af uddannelse og uddannelsesteknologier fungerer.
Formand for undervisningsmetoder i matematik, fysik og informatik
Stolen «Metoder til matematik, fysik og informatikundervisning» (i det følgende benævnt "formanden") blev åbnet i 1942 som formanden for "Metoder til matematikundervisning". Det blev ledet af AT Kalmykov, lektor MKSatbaev, lektor BSZhanbyrbaev, lektor M. U. Iskakov, lektor AA Bidosov, lektor NN Zabezhanskaya, professor AY Abilkymova, professor EB Shalbaev, lektor M.Zh. Bekpatshaev, professor S. Aldashev.
Fra 2013 til i dag er formandens leder en læge i pædagogisk videnskab, en professor, et tilsvarende medlem af det nationale videnskabsakademi i Republikken Kasakhstan, en akademiker fra det russiske uddannelsesakademi, Alma Esimbekovna Abylkasymova.
I årenes løb arbejdede kendte metodologer på formanden, såsom A. Sabalakov, BB Baymukhanov, H. Kurmanalin, S. Elubaev, M. Akhmetov, K. Tuleyeva, K. Shayakhmetova, TT andre. Deres værker er «Matematiske metoder (metoder)» (1989). A. Bidosova, «Moderne lektion» (2003), «Teori og metoder til undervisning i matematik» (på kasakhisk, russisk og engelsk) (2013). A. Abylkasymova. E., «Matematisk aften» (1971), «De ældste kasakhiske problemer og kasakhiske matematikere» (1996), Yelubayeva S., «Teori om sandsynlighed og elementer i matematisk statistik» (1988)., Zhanbyrbaeva BS, «Matematisk mosaik» (1997), Zabezhanskii NN, brugt af studerende i uddannelsesprocessen på skoler og universiteter i republikken.
I dag er formanden bemandet med førende metodologer, der er berømte for deres videnskabelige skoler, internationale værker, uddannelsespublikationer for begge skoler og det videregående uddannelsessystem. Blandt dem er Ph.D., professor, tilsvarende medlem af NAS RK Abylkasymova AE, dsp, professor Alimbekova GB, dss, Kozybai AK, Doctor of Technical Sciences, Professor MK Shuakayev, Ph.D., Professor Shokanov AK, Ph. D., fungerende professor Zhadrayeva LU ps, fungerende professor Iskakova MT, ph.d., lektor Tuyakov EA, kandidat til pædagogisk videnskab, lektor KayinbayevZh.T., Kandidat til pædagogisk videnskab, lektor Kossanov BM, kandidat til pædagogisk videnskab ps, st. Forbered. Kabulova AR, Zh. K. Sydykova, kandidat til tekniske videnskaber, lektor Yeraliev SE, kandidat til tekniske videnskaber, lektor Zhunusova L.Kh., Kandidat til tekniske videnskaber, lektor Yelemesov KK, ph.d. - Nurmuhamedova Zh.M., Ospanbekov E. et al.
Formanden har et stort videnskabeligt potentiale. Graden i stolen er 82%. Formanden har 5 videnskabelige læger, 11 kandidater til videnskab, 2 doktorer i ph.d., 2 af dem læger og 7 kandidater inden for videnskab, der afsluttede og med succes forsvarede deres forskningsarbejde ved afhandlingsrådet til forsvar for doktorgrad kandidatafhandling i specialet 13.00.02 - Teori og undervisningsmetoder (matematik, fysik, kemi) (1997-2010), ledet af professor AE Abylkasymova.
Formanden er direkte involveret i den metodiske uddannelse af lærere i specialiteterne i undervisningsplanen: "5B010900 - Matematik", «5B011000 - Fysik», «5B011100 - Informatik»; Kandidatuddannelser: «6M010900 - Matematik», «6M011000 - Fysik», «6M011200 - Erhvervsuddannelse», og giver også uddannelse til læger Ph.D .: «6D010900- Matematik», «6D011000 - Fysik».
Formandens lærerpersonale læser forelæsninger, seminarer og praktiske klasser i alle obligatoriske og større bacheloruddannelser, såsom «Elementær matematik», «Videnskabelige fundamenter for skolematematik», «Begyndelsen af matematisk analyse», «Praktisk arbejde med løsning af matematiske problemer »,« Metoder til løsning af ikke-standardiserede problemer i matematik »,« Metoder til undervisning i matematik »,« Praktisk arbejde med metoder til undervisning i matematik »,« Organisering af undervisning i matematik. Moderne lektion »,« Profil og niveaudifferentiering af undervisning i matematik »,« Metodiske baser til løsning af problemer i matematik »,« Matematikhistorie ».
Formandens specificitet er, at al den pædagogiske praksis for bachelorer, studerende og ph.d.-studerende, der udføres inden for alle disse specialiteter, udføres af erfarne lærere og metodologer fra vores afdeling.
Formandens fokus: teoretisk, videnskabelig og metodisk uddannelse af fremtidige lærere; grundlæggende og anvendt forskning inden for uddannelse. Institutets fakultet deltager aktivt i forskningsprojekter udført af MES RK og Abai KazNPU.
Formandslærere tager årligt avancerede kurser og praktikophold i udlandet (England, Spanien, Tyskland, Frankrig, Japan, Rusland, Kirgisistan) og deltager i seminarer og konferencer, der er viet til problemerne i både skole- og universitetsuddannelsessystemerne. Studerende og ph.d. studerende, studerende og specialiserer sig i formanden gennemgår en videnskabelig praktikplads på universiteter i og uden for udlandet.
Formanden deltager aktivt i alle offentlige begivenheder på universitetet, opretholder kontakt med arbejdsveteraner, der arbejdede i forskellige år på Fakultetet for fysik og matematik og ved formanden for matematikundervisningsmetoder. (Læge i pædagogisk videnskab, professor Baimukhanov BB, professor Shalbaev EB, lektor Elubaev S., lektor Shayakhmetova K., lektor Bekbaulieva Sh., Mendigalieva M., Kaliyeva KK andet).
Generelt repræsenterer formanden et sammenhængende og aktivt arbejdende team med tilstrækkeligt videnskabeligt potentiale, der sigter mod at opnå høje resultater i forberedelsen af højt kvalificerede specialister - den fremtidige lærere i den nye generation.