Bachelor i sundhedsuddannelse (æresbevisning) (to-års fuldtid)

Generelt

Program beskrivelse

Præambel

Den stigende forekomst af kroniske og komplekse sygdomme stiller stigende krav til hospitaler og får omkostningerne til sundhedsvæsenet til at eskalere. For at løse dette problem har de fleste vestlige lande anvendt primære sundhedsvæsenssystemer. Baseret på deres erfaringer reducerer primær sundhedsvæsen de samlede sundhedsomkostninger for samfundet ved at opbygge en sundere befolkning, decentralisere sundhedsressourcer og give personer mulighed for at styre og forbedre deres eget helbred.

Et primært sundhedsvæsenssystem er den mest økonomisk gennemførlige og effektive tilgang til at give sundhedsydelser til en befolkning med stadig mere komplekse og kroniske sygdomme. Grundstenen til et sådant system er uddannelse, både til enkeltpersoner og for samfundet. Disse fagfolk i vores samfund var rede til at levere denne uddannelse, præcis hvor det er nødvendigt, er skolelærere, socialarbejdere og sygeplejersker. Uddannelse af lærere, skolearbejdere, sygeplejersker og lovende sundhedsuddannere til at give sundhedsuddannelse er afgørende for at etablere og udvikle et effektivt sundhedssystem i Hong Kong.

Programmål

Dette er et uddannelsesforløbsprogram, der bygger på grundlaget for studerende, som de studerende har erhvervet i deres certifikat / eksamensstudier. Programmet sigter mod at forberede sygeplejersker som træner-og viden færdigheder til at gennemføre sundhedsuddannelse til patient / klienter i hospitaler og samfund omgivelser. Programmet sigter også mod at forberede skolelærere og skolearbejdere til at arbejde tæt sammen med studerende i tilvejebringelsen af grundlæggende sundhedsuddannelser og adfærd til at modstå forskellige attraktioner eller sundhedsmæssigt kompromitterende adfærd. Programmet lover at forberede sundhedsuddannere til effektiv sundhedsuddannelse i forskellige omgivelser.

Efter afslutningen af programmet skal kandidater være i stand til at:

  • Integrere viden, teori og praksis med hensyn til at give sundhedsuddannelse i forskellige træne-træner-programmer i skole- og sundhedsmæssige rammer for forskellige klienter, herunder skolebørn, teenagere, voksne og patienter i samfundet;
  • Implementere evidensbaseret praksis inden for sundhedsundervisning;
  • Diagnosticere sundhedsundervisningsproblemer, planlægge sundhedsuddannelsesstrategier, implementere sundhedsuddannelsesplaner med patienter; motivere patienter til at overholde sundhedsuddannelse og evaluere resultater;
  • Evaluer nutidige sundhedsspørgsmål inden for sundhedsydelser; og
  • Oplev og tilpas dig til ændringer i sundhedsområdet i det globale samfund og hos klienter på tværs af livets løb. Kandidater skal være i stand til at tænke på innovative, kreative måder for at optimere helbredet i civilsamfundet.

Programstruktur

Dette top-up-program kræver, at studerende gennemfører 20 kurser (hver repræsenterer 3 point, i alt 60 point). Kurser vil omfatte akademiske kernekurser, akademiske valgfag, æresprojekt og sundhedsuddannelsespraksis i en specificeret distribution.

Grundkurser (24 point)

  • Foundation of Health Education
  • Introduktion til primær sundhed
  • Sundhedsrådgivning
  • Forskningsmetoder
  • Uddannelse af mental sundhed
  • Infektionskontrol Uddannelse
  • Sundhed, kultur og samfund
  • Sundhedsstatistikker

Akademiske valgfag (vælg 8 valgfag i alt 24 point)

  • Drug Uddannelse og forebyggelse
  • Sundhedsadfærd: Teori og programplanlægning
  • Grundlæggende elementer i traditionel kinesisk medicin
  • Integrativ ernæring
  • Seksuel sundhed og menneskelig seksualitet
  • Smerteuddannelse
  • Fødevaresikkerhedsuddannelse
  • Sundhedsuddannelse til børn og unge
  • Moderne problemer inden for skolesundhed
  • Uddannelse af kondition
  • Mindfulness
  • Peer Mediation
  • Diæt i sundhed og sygdom
  • Mobile Apps-udvikling til sundhedsuddannelse
  • Uddannelse på sundhedsområdet
  • Ældrerehabilitering og uddannelse
  • Aromaterapi i dagligdagen
  • Terapeutisk brug af musik i sundhedsvæsenet
  • Tværkulturel oplevelsesmæssig læring i sundheds- og sportsvidenskabelig uddannelse

Honours Project (6 kreditpoint)

  • Dette kursus skal gøre det lettere at udvikle studerendes evner og give de studerende erfaring med at forske. Studerende forventes at arbejde i grupper under vejledning af deres vejleder. Det kræves, at de studerende indsender statusrapporter, deltager i seminarer og præsenterer deres forskningsresultater i mundtlige og skriftlige formater.

Sundhedsuddannelsespraksis (6 kreditpoint)

  • Dette kursus skal give de studerende en chance for at udvikle deres viden og færdigheder inden for deres særlige interesseområde. Studerende designer og implementerer sundhedsuddannelsesprogrammer i udvalgte indstillinger. De vil arbejde i grupper under tilsyn af vejlederne. De vil deltage i seminarer og præsentere deres sundhedsuddannelsesprogrammer i mundtlige og skriftlige formater.

Curriculum Framework

Grundkurser 8 kurser, i alt 24 point
Akademiske valgfag 8 kurser, i alt 24 point
Honours Project 6 point, svarende til 2 kurser
Sundhedsuddannelsespraksis 6 point, svarende til 2 kurser
Total: 60 kreditpoint

Yderligere obligatoriske kurser (brokurser)

Prospektive og påbegyndende studerende med associerede grader eller højere eksamensbeviser i sundheds- eller sundhedsrelaterede studier kan være nødvendige for at tage tre forberedende yderligere obligatoriske kurser (ACC), nemlig (i) HealthCare-etik; (ii) sundhedsvæsen i Hong Kong; og (iii) Humanbiologi for at hjælpe dem med at møde forudsætninger for programindgangen. Studerende, der er forpligtet til at tage ACC, skal udfylde i alt 69 kreditpoint for at opfylde gradueringskravet for programmet (dvs. 60 point for programmet og 9 kreditpoint for ACC).

Varighed og undersøgelsesmåde

Programmet kan afsluttes på to år på fuld tid. Klasserne for programmet vil blive planlagt mellem kl. 08.30 og 21.20 mandager til lørdage med mulig planlægning af kombinerede klasser til programmer / kurser i forskellige studieretninger.

Undervisningsmedium

Undervisningsmediet er engelsk. Kinesisk / Putonghua vil blive brugt som instruktionsmedium til nogle kurser efter behov.

Kreditoverførsel

Ansøgere, der med succes har gennemført de relevante faglige udviklingsprogrammer, der tilbydes af universitetet, vil blive tildelt kreditoverførsel fra de relevante kurser i programmet fra sag til sag.

Akademisk anerkendelse og karriereperspektiver

Kandidater i dette program tildeles en bachelor i sundhedsuddannelse (Honours) grad. Denne top-up grad vil ikke gøre det muligt for en kandidat at blive praktiserende sygeplejerske, en registreret lærer eller socialarbejder i Hong Kong. Kandidater i programmet har dog en bred vifte af beskæftigelsesmuligheder og vil være i stand til at konkurrere om positioner på højt niveau. De vil være kvalificerede til at arbejde som sundhedsfremmende officerer i ældre centre, samfundsundervisningspædagoger, wellness-koordinatorer i ambulante afdelinger / klinikker, og så videre.

Kandidater kan også ønske at fortsætte yderligere studier inden for sygepleje, sport, folkesundhed, uddannelse, terapi, socialt arbejde eller andre relaterede discipliner, der tilbydes af lokale universiteter. På EdUHK vil de have mulighed for at lave et postgraduate studie gennem en række kandidatuddannelser. Universitetet tilbyder også et Doctor of Education-program og et PhD-program til ph.d.-studier i de relevante specialiteter.

Indgangskrav

For at være berettiget til optagelse skal ansøgere:

  • Har opnået et højere eksamensbevis i sundheds / sundhedsrelaterede discipliner eller tilsvarende; eller
  • Betjener lærere i børnehaver, grundskoler, gymnasier eller specialskoler; eller registrerede socialarbejdere; eller
  • Har opnået et uddannelsescertifikat eller certifikat for undervisere for børn med særlige uddannelsesbehov, grad eller postgraduate diplom i uddannelse eller grad eller diplom i socialt arbejde eller tilsvarende; og
  • Vær flydende både skriftligt og talt engelsk.
Senest opdateret May 2020

Om skolen

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on ... Læs mere

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on teacher education and complementary social sciences and humanities disciplines. Minimer