Bachelor of Arts (Honours)-ordning i mode og tekstiler
Hong Kong Polytechnic University
Nøgleinformation
Campus placering
Hung Hom, Hongkong
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
4 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
HKD 145.000 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* akademisk år betales med to lige store rater inden starten af første og andet semester af det akademiske år
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Egenskaber
Baseret på deres ønskede karriere og akademiske præstationer kan de studerende vælge en af følgende fem specialer under BA-ordningen.
- Design. Dette speciale nærer elevernes kreativitet og designevne, udvikler deres bevidsthed om nuværende og nye teknologier i mode- og produktionsmiljøet og forbedrer deres forståelse af relevant understøttende markedsføring og forretningspraksis.
- Strikdesign og teknologi. Denne specialitet ligner designspecialismen, da den fremmer kreativitet og designevne. Ud over almen uddannelse opnår eleverne den viden og de færdigheder, der er nødvendige for at blive strikdesignere.
- Detailhandel og markedsføring. Dette speciale udstyrer eleverne til at arbejde i den globale modevirksomhed. Studerende lærer de grundlæggende ledelses- og operationelle principper og praksisser for moderne global modedetailhandel og markedsføring. Specialet udvikler især de studerendes færdigheder i at definere, analysere og løse forretningsmæssige problemer inden for detailhandel og markedsføring af mode, fra hurtig til luksusmode og fra modetilbehør til livsstilsprodukter. Der lægges vægt på fashion sourcing, indkøb, markedsundersøgelser, branding, digital marketing, omnichannel distribution, sociale medier analytics, butiksledelse og distribution af modeprodukter i både lokale og globale sammenhænge. Dette speciale sikrer, at de studerende opnår de nødvendige faglige færdigheder til at igangsætte og udføre individuelle og teamforskningsprojekter. Studerende erhverver også ledelsesmæssige, analytiske og problemløsende forretningsrelaterede færdigheder gennem lokale og oversøiske praktikoplevelser.
- Intim beklædning og aktivt tøj. Formålet med dette speciale er at sikre, at eleverne har den nødvendige akademiske og praktiske viden om intimbeklædning og aktivt beklædning, herunder hvordan man integrerer design og teknologi i sådan beklædning. Det giver eleverne et støttende og inspirerende læringsmiljø, hvor de kan skabe fantasifulde designs ved hjælp af analytiske og problemløsningsevner. Det opmuntrer også eleverne til at dyrke selvstændig dømmekraft og kritisk tænkning til udvikling af nyt intimt tøj og aktivt beklædning. Studerende guides til at få førstehåndserfaring med de nyeste teknologier, materialer og industripraksis.
- Teknologi. Dette speciale nærer kandidater med et solidt kendskab til modeprodukter og produktionsprocesser, som er i stand til at anvende denne viden i tekniske, økonomiske, ledelsesmæssige og kommercielle sammenhænge. De er tilstrækkeligt fleksible til at tilpasse sig og reagere på forandringer, og de har potentialet til at blive industriledere inden for produktudvikling, procesinnovation og produktionsstyring inden for tekstil- og beklædningsområder på lokale og globale markeder.
Der er også muligheder for praktikophold i branchen for at få viden og erfaring på arbejdspladsen på arbejdspladsen.
Beslutningen om at optage en studerende på et speciale træffes af instituttet på baggrund af den studerendes valg, overordnede GPA for første årgang og/eller interviewresultat. Studerende vil blive bedt om at rangere deres specialiseringsvalg (fra den mest foretrukne til den mindste) i løbet af sommerperioden af deres år ét-studie til afdelingens overvejelse og godkendelse.
Læreplan
Alle normale 4-årige studerende starter uddannelsen med tre fælles semestre, hvor et fundament af spektret af store aktiviteter i mode- og tekstilindustrien vil blive dækket. Efter disse fælles semestre streames studerende uden Secondary Major til en af de fem Specialismer i henhold til elevernes individuelle præferencer.
Alle elever tilbydes som udgangspunkt frit specialevalg. Men i det usandsynlige tilfælde, at den bliver overtegnet, følges en beredskabsprocedure. Da hvert speciale har et tærskeltal for studerende, bestemt af instituttets undervisningsressourcer, anvendes beredskabsproceduren, når denne tærskel er nået, og kræver, at de studerende leverer en liste over specialer i præferencerækkefølge. Udvælgelse af speciale er normalt planlagt i sommersemesteret for studerendes første studieår. Studerende vil blive inviteret til en udvælgelsessamtale/vurdering baseret på deres valg af specialer. Puljen af studerende i det overtegnede speciale vil stå i kø i henhold til faglige præstationer i deres første studieår og samtale/vurderingspræstation. Overskudselever med en mindre tilfredsstillende præstation sidst i køen skal nedprioriteres i deres valg af speciale.
I semestrene efter optagelsen til deres speciale tager de studerende obligatoriske fag, der vedrører disse specialer, sammen med en bred vifte af valgfag for at berige deres læringserfaring. Desuden vil studerende påtage sig obligatoriske sprogfag, General University Requirement (GUR) fag og Work-Integrated Education (WIE) for at opfylde eksamenskravene.
Sekundære hoveddetaljer
Mulighederne for Secondary Major i AI og Data Analytics (AIDA) og Innovation and Entrepreneurship (IE) er tilgængelige for studerende på BA (Hons) Scheme i mode og tekstiler.
Udvælgelseskriterier
At studere til en sekundær major er ikke obligatorisk. Kun studerende med en kumulativ GPA på 2.70 eller derover kan komme i betragtning til Secondary Major-tilmelding. Hver sekundær major kan fastsætte yderligere udvælgelseskriterier for optagelse. Studerende skal senest ved påbegyndelsen af andet studieår ansøge og opnå godkendelse fra uddannelsesudbudsafdelingen for at blive optaget på Secondary Major.
Kreditkrav
Studerende på BA (Hons) Scheme in Fashion and Textiles (F&T) med en sekundær hovedfag i AI og Data Analytics (AIDA) og Innovation and Entrepreneurship (IE) er forpligtet til at gennemføre henholdsvis 133 og 138 point til eksamen.
Karrieremuligheder
Kandidater har karrieremuligheder inden for mode- og tekstilindustrien og relaterede områder, herunder:
- Mode- og tekstildesign
- Strikdesign
- Produktudvikling
- Marketing/salgsledelse
- Indkøb/merchandising
- Mode detailhandel
- Analyse af sociale medier
- Luksus brand management
- Global modeledelse
- Fremstilling/produktion
- Kvalitets- og farvekontrol
Professionel akkreditering
Kandidater med 2 års relevant post-kvalifikationserfaring kan ansøge om Associateship of the Textile Institute (ATI), UK.
Kandidater kan også ansøge om kandidatmedlemskab af Hong Kong Institution of Textile and Apparel (GHKITA).