Bachelor of Fine Arts i scenekunst
American College Dublin
Nøgleinformation
Campus placering
County Dublin, Irland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
3 - 4 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 7.500 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* EU-studerende; Ikke-EU-studerende: € 9500 - for et fuldt studieår.
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Oversigt
Denne BFA-grad tilbyder en bred og holistisk tilgang til scenekunst, som ikke kun koncentrerer sig om præstationer fra et deltagende perspektiv (det vil sige at være en performer) men også forbereder den studerende til det brede og spændende udvalg af karriere, der er til rådighed i scenekunstbranchen. Selvom ydeevne er et centralt aspekt af programmet, er eleverne også forberedt på det store udvalg af arbejde, der understøtter og producerer ydeevne, såsom styring og oplægning, skabelse af skriftligt materiale til performance, produktion, ledelse, markedsføring og finansiering af scenekunst. Programmet er baseret på live teaterforestilling (med optagelseselementer anvendt til diagnostiske og udviklingsmæssige formål), men samtidig er en kandidat forberedt til videre studier inden for alle kognitive specialiteter inden for scenekunst samt til direkte adgang til en professionel karriere. Dette skyldes, at graden producerer et bredt spektrum af overførbare færdigheder som effektiv præsentationsteknik, ekspertise i at bruge stemme og krop som kommunikative instrumenter, fortolknings- og kompositions kompetence med skriftlige tekster, ledelse, marketing og fundraising evner og organisatoriske færdigheder. Disse gælder ikke blot i forbindelse med de mange karriereforløb inden for scenekunst, men også i en bred vifte af sociale, kulturelle og erhvervsmæssige erhverv.
Kursusplan
Programmets struktur kombinerer praktiske workshops og akademiske klasseværelser. Ca. to tredjedele af de samlede ugentlige kontakt timer består af moduler afsat til praktiske aspekter af ydeevne. Studerende modtager instruktion i stigende niveauer af live performance, herunder skuespil, stemmekontrol, dans og bevægelse, retning og produktion. Elevernes fremskridt indebærer udvikling og akkumulering af materiale til en portefølje, der viser, at de har opnået programmets nødvendige læringsresultater og fungerer som grundlag for individuel bedømmelse. De resterende en tredjedel af den ugentlige kontakttid koncentrerer sig om klassebaseret akademisk instruktion, der understøtter og kontekstualiserer stigende niveauer af praktisk træning og omfatter emner som teaterhistorie, performance teori, drama og politik, kreativ skrivning, ledelse og marketing.
De praktiske moduler er baseret på en roterende rollemodel, hvor alle eleverne vender sig om at specialisere sig i hver af seks roller i løbet af året: Ledende præstationer, supportpræstation, retning, produktion, skrivning og forretning (ledelse, marketing og økonomi ). På trods af disse rolleforskelle skal eleverne demonstrere forståelse for aktiviteternes integration og indbyrdes afhængighed og at yde gensidig støtte, opmuntring og hjælp til alle aktivitetsområder og gruppen som helhed. Programmet lægger stor vægt på udviklingen af et ensemble-etik; Ved siden af udviklingen af individets kreative impulser og evner søger graden at bibringe den studerende med en bevidsthed om den overordnede betydning af ansvar for kollektivet inden for scenekunst.
I programmets første år introduceres eleverne til grundlæggende handlinger, herunder handling, afslapning, spontanitet, monologer, projektion, tilstedeværelse, substitution, gestus, bevægelse, karakteranalyser, stemme og diktning. Disse tekniske perspektiver udvikles gennem undersøgelsen af Stanislavski-systemet og Meisner-teknikken. Danse- og bevægelsesfundamentale færdigheder omfatter en bred introduktion til nutidige dansestile og udviklingen af kinestetisk, rytmisk, rumlig og kropsbevidsthed; instruktionsmæssige perspektiver omfatter Feldenkrais metode, Laban bevægelsesanalyse og kontakt improvisation. Klasser om ledelse og produktion giver en praktisk analyse af tilgange siden det nittende århundrede, herunder realisme, naturalisme, symbolisme, episke, brechtiske og post-brechtiske metoder.
I år to skiftes fokus i stigende grad på anvendelse og udvikling af færdighederne i det første år med en ledsagende analyse af nøgleformer og praktikere, herunder udformning, improvisation, clowning, mime, karakterisering og Chekhov-teknikken; de direkte tilgange af Antonin Artaud, Jerzy Grotowski og Peter Brook; og løbende udvikling af dans- og bevægelseskompetencer, herunder koreografi, improvisation, forbedring af kropslig koordinering og bevægelsesordforråd, forbedret konditionering for at understøtte teknisk kapacitet og yderligere udforskning af nutidige dansestile. I andet år begynder eleverne også at undersøge legetøjspraksis, først gennem tilpasninger af kanoniske værker, men i stigende grad ved at producere helt originale værker til forestillinger af klassen. Bevægelsen til en praktisk anvendelse af præstationsevner i år to understøttes i begge semestre af hændelsesstyringsmoduler, der som deres casestudier udnytter klasseplanlægningens design, planlægning og drift af forskellige scenekunstbegivenheder.
Det sidste lærte år af programmet koncentrerer sig om udøvelse af scenekunst af klassen. Selvom der tages hensyn til historiske og nutidige tilgange, er det overordnede fokus nu på at producere inden for gruppens interne ressourcer i vidt omfang eller helt originale præsentationer til offentlige præstationer. I de sidste to år har alle medlemmer af klassen i øvrigt udøvet de seks roterende roller, i det sidste år fordeles rollerne af programundervisningen på grundlag af individuelle evner og evner identificeret i hver elev i de foregående semestre. Mesterklaspræsentationer leveres af etablerede skuespillere, dansere og direktører, der giver klassen mulighed for at engagere sig direkte med dem, der har haft stor erfaring med forskellige aspekter af scenekunst. Disse præsentationer kombineres med workshopskurser, der forbereder den studerende til deltagelse i scenekunstbranchen, med sessioner, der giver vejledning fra erfarne praktikere om spørgsmål som curriculum vitae og headshot forberedelse, interview og audition forberedelse og mock auditions.
I løbet af deres studie er deltagerne involveret i en række didaktiske og illustrative præstationsøvelser, der kulminerer i showcase forestillingerne i slutningen af hvert akademisk år. Underviseren yder vejledning og rådgivning ved udarbejdelsen af disse forestillinger. Samtidig er klassen i sidste ende ansvarlig for alle aspekter af præstationen, og vurderingen er baseret både på individuel udførelse af tildelte roller og på gruppens præstationer som helhed. Processen med udvikling af ansvar og beredskab til en karriere inden for scenekunst kulminerer i 1200-timers praktik, afsluttet som et fjerde år eller trinvis i løbet af de tre år i løbet af sommeren og andre pauser. Som et alternativ til praktikopholdet kan eleverne med godkendelse af programleder påtage sig produktions- og præstationsprojektet, hvor der med andre studerende fra gruppen udarbejdes et større præstationsprojekt, repeteres og dokumenteres i en portefølje i løbet af år og leveret om sommeren.
Programmet består af følgende komponenter:
45 studiepoints minimum fra den store scenekunst, herunder
- CW201 Introduktion til kreativ skrivning *
- IB200 Introduktion til ledelse *
- PA203 Oprettelse af tegn *
- PA204 Dans og bevægelse 1 *
- IB203 Principper for markedsføring *
- PA208 Soundings *
- PA209 Dans og bevægelse 2 *
- PA251 Fungerer for skærm 1 *
- PA303 Den engelske og amerikanske karakter på scenen
- PA307 Naturalisme og realisme i præstationer
- PA321 Teaterfartøj 1
- PA322 Theater håndværk 2
- PA405 Scenekunstprojekt 1
- PA403 Fungerende og stemme 3
- PA404 Dance 3
- PA405 Scenekunstprojekt 1
- PA409 Scenekunstprojekt 2
- PA425 Praktikophold (1200 timer / 30 point - afsluttet som fjerde år eller trinvis i løbet af de tre år i løbet af sommeren og andre pauser)
- Eller
- PA427 Produktion og præstationsprojekt (30 point)
* Betegner generelt uddannelsesmodul
30 studiepoints minimum af generelle uddannelsesklasser
- De 200-niveau kreative skrivning og liberale kunst klasser er alle klassificeret som almen uddannelse kurser og kan tælles til det generelle uddannelseskrav.
45 studiepoints gratis valgfag
- De resterende klasser for at opnå den krævede total på 120 studiepoints kan frit vælges af den studerende, forudsat at forudsætninger overholdes.
- Den studerende kan vælge som gratis valgfag mere end minimum 45 studiepoeng i hovedkonkurrencer i scenekunst.
- Den studerende kan vælge som frit valgfag mere end minimum 30 studiepoints generelle uddannelsesklasser.
- Hvis en studerende ønsker at tage en mindreårig, skal der tages mindst 15 studiepoeng i den mindreårige, med mindst 9 point i de øverste divisioner (300); Disse mindre kreditter er taget fra det frit valgfrie krav.
Prøve kursusplan
År 1
- Introduktion til scenekunst
- Historie af drama
- Introduktion til scenekunst ledelse
- Fungerende og stemme 1 (9 timer om ugen)
- Dans 1 (3 timer om ugen)
- Principer for markedsføring
- Drama og politik
- Retning og produktion 1 (3 timer om ugen)
- Fungerende og stemme 1 (6 timer om ugen)
- Dans 1 (3 timer om ugen)
- To sidste års showcase forestillinger
År 2
- Dramatisk skrivning 1
- Teoretiske perspektiver på præstationer eller repræsentationer af seksualiteter
- Event management for scenekunst
- Fungerende og stemme 2 (9 timer om ugen)
- Dans 2 (3 timer om ugen)
- E-handel og internet marketing for scenekunst
- Retning og produktion 2 (3 timer om ugen)
- Fungerende og stemme 2 (6 timer om ugen)
- Dans 2 (3 timer om ugen)
- Event design og erfaring for scenekunst
- To sidste års klasse showcase forestillinger
År 3
- Dramatisk skrivning 2
- Ydeevne på skærmen
- Master klasse præsentationer
- Fungerende og stemme 3 (9 timer om ugen)
- Dans 3 (3 timer om ugen)
- Virksomheden for scenekunst
- Retning og produktion 3 (3 timer om ugen)
- Fungerende og stemme 3 (6 timer om ugen)
- Dans 3 (3 timer om ugen)
- Scenekunst projekt
- Fire capstone slutningen af året showcase forestillinger
PA425 Praktikophold (1200 timer, afsluttet som fjerde år eller trinvis i løbet af de tre år i løbet af sommeren og andre pauser).
Kursus krav
Adgangskrav
- Programmet har et indtag pr. År: september.
- Ansøgere skal fremlægge bevis for, at de er færdige med gymnasiet (gymnasiet) med afsluttende års emner til at omfatte færdiggørelse af engelsk.
- En potentiel studerende skal indsende en ansøgning til kurset direkte til Admissions Office på American College Dublin .
- Ansøgere, hvis første sprog ikke er engelsk, skal have en IELTS-score på 6,5 (eller tilsvarende).
- Et interview og audition er påkrævet for adgang til BFA i Musical Theatre kursus. Til auditionen bør du forberede to talte monologer, en klassiker, en moderne; to kontrasterende musikalske teater sange, en før 1965; og deltage i en dansevurdering. Studerende skal kontakte Admissions Office på American College Dublin for detaljer om interview og audition proces.
Uddannelsesstuderende
College accepterer studerende fra videregående uddannelser til alle sine kurser. Studerende skal have opnået tre sondringer inden for et kognitivt område af det program, de ønsker at studere. Studerende skal have fuld pris på niveau 5 eller niveau 6, og denne pris kan have været overtaget i en årrække. Studerende med FETAC-kvalifikation kan få adgang til både American College Dublin og American College Delaware.
Ældre studerende ansøgning
Modne ansøgere kan søge direkte på Admissions kontor. Et interview og audition er påkrævet for adgang til BFA i Musical Theatre kursus. Til auditionen skal du forberede en talet monolog, en et kapella sangstykke og et dansestykke (hvis du ønsker at have et backingspor til dansen, tag venligst en cd). Hvert stykke skal ikke være mere end to minutter i længden. Modne ansøgere bør kontakte Admissions Office på American College Dublin for detaljer om interview og audition proces.
Andre EU-ansøgninger
Enhver studerende, der har aflagt eksamen i et EU-land, forventes at have afsluttet engelsk i hans eller hendes sidste år. Den eneste undtagelse herfra er studerende, der har gennemført A-niveauerne. Disse studerende skal have taget matematik og engelsk til deres O-niveauer.
Til oversøiske studerende kan Skype-auditioner arrangeres. Flere oplysninger findes i menuen Admissions eller ved henvendelse til Admissions Office.
Karrieremuligheder
Sammen med akademisk viden, som eleverne modtager i løbet af deres valgte emne, skal de også erhverve og udvikle overførbare karrieremuligheder fra deres fagdisciplin. Disse færdigheder sammen med potentielle karriereforløb er angivet nedenfor for at give dig et afrundet billede af, hvad kurset har at tilbyde.
Disse færdigheder omfatter:
- Meddelelse
- Skrive evner
- Kreativitet
- Effektive præsentationsteknikker
- Ledelse, marketing og fundraising evner
- Fortolkende og kompositionsmæssige kompetencer med skriftlige tekster
- Organisatoriske færdigheder
- Forskningsfærdigheder
- Tidsadministration
BFA i Performing Arts er designet til at forberede eleverne på en række fremtidige karriere i følgende:
- Teater
- Kunst og event management
- Lokal og samfundsudsendelse
- Undervisning
- Forskning
- Kulturelle og erhvervsmæssige kald
Programmet tjener også som forberedelse til studerende til at deltage i en række postgraduate programmer såsom MFA i Creative Writing og MB i International Business.