Bachelor i interaktionsdesign
Malmö University
Nøgleinformation
Campus placering
Malmö, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
3 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 515.000 / per course *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* fuldt undervisningsgebyr
Introduktion
Interaktionsdesign er et spændende felt i forkant med teknologiinnovation. Interaktionsdesignere sigter mod at skabe oplevelser med produkter, tjenester og miljøer, som ikke kun er nyttige og anvendelige, men meget ofte behagelige, udtryksfulde og ønskelige.
Læringsinteraktionsdesign er et spørgsmål om at opbygge et repertoire af metoder, færdigheder og teoretiske perspektiver. Vigtigere er, at du også udvikler en følsomhed over for interessenternes kritiske rolle i designet, designens implikationer i samfundet og din egen følelse af interaktionsæstetik.
Innovativt, velovervejet og veludført design tilføjer værdi til produkter og tjenester. Interaktionsdesignere søger at forstå de mennesker og situationer, de er designet til, og trækker på deres beherskelse af interaktiv teknologi og former for interaktivitet, designgenstande og oplevelser for at forbedre situationen. I denne proces undersøger, skitserer, prototype og tester vi ikke kun for at få det rigtige design, men også få det rigtige design. Designere tager ofte rollen som advokat for brugeren og er dygtige til at formidle komplekset af spørgsmål og interessenter involveret i design- og produktionsprocessen.
Interaktionsdesign ved Malmö University
Vi er ikke som andre digitale designrelaterede uddannelser. Interaction Design på Malmö University adskiller sig på tre hovedmåder:
1. Design af interaktion
Vi tager interaktionsdesign til at være i designtraditionen med fokus på designet af interaktivitet - ikke kun hvordan en artefakt ser ud, eller hvad den gør, men hvordan den reagerer og hvordan den føles at bruge. At udforske og udtrykke interaktivitet kræver tekniske færdigheder, og som sådan udvikles tilegnelse af grundlæggende programmeringsfærdigheder gennem hele programmet. Vi underviser i programmering på en måde, der er relevant for interaktionsdesign, og som enhver motiveret studerende kan lære. Du vil prototype interaktive oplevelser på tværs af en række enheder og platforme, herunder web og mobil.
Designere af interaktionsdesign mellem produkter og tjenester er ikke kun software. Vi har en stærk tradition og faciliteter i verdensklasse til at arbejde med fysisk form, og du lærer teknikker som laserskæring og 3D-udskrivning. Sammen med grundlæggende elektroniske færdigheder og en mikroprocessor vil du være i stand til at udvikle koncepter inden for tingenes internet, wearables og andre former for smarte produkter.
Du laver ikke bare smukke mock-ups, men bringer dine ideer til live.
2. Ansvarligt, følsomt design
At designe er at foretage en ændring i verden, uanset om designeren har til hensigt eller ej, deres arbejde har bredere implikationer. Vores uddannelse indfører en ansvarlig, følsom designtilgang, der tager alvorlige spørgsmål om etik og bæredygtighed, og hvordan man designer med menneskelige værdier i tankerne. Desuden har vi på Malmö University en stærk tradition i deltagende designtilgange, der designer ikke kun for brugere, men med brugere og andre interessenter. Interaktionsdesign kan ikke kun gøres til kommercielle formål, men også for at tjene og udfordre de presserende samfundsmæssige spørgsmål i vores tid.
3. Forskningsbaseret undervisning
På Malmö University henter du ikke bare de anvendte færdigheder hos en interaktionsdesigner - udfører feltarbejde, programmering, gør mock-ups og konceptvideoer osv. - men du vil engagere dig i banebrydende former for interaktivitet og dyb, teoretisk perspektiver på design og interaktion. Du vil udvikle reflekterende, kritiske tilgange, ikke kun vide, hvordan man gør noget, men hvornår og hvorfor (eller hvorfor ikke!). Dette er især vigtigt i et teknologirelateret felt såsom interaktionsdesign, hvor udviklingen sker hurtigt, og praktikere skal være i stand til at give mening om nye teknologier og skiftende praksis.
Undersøgelser i udlandet, praktikpladser og valgfag
Den femte periode er en valgfri periode. Det betyder, at du kan vælge at tage et kursus i et helt andet emne, men du kan også vælge at fordybe dig i en valgt specialisering. Alternativt kan du med en praktikophold opleve den professionelle praksis med interaktionsdesign og få værdifulde brancheforbindelser. Et sidste alternativ er et studie i udlandet, en fremragende mulighed for at udvide din personlige og akademiske horisont.
Gradsprojekt
Programmets sjette og sidste semester består af en speciale. Du påtager dig et stort uafhængigt projekt, hvis indhold og kvalitet svarer til inputniveauet for kandidatuddannelser eller erhvervskarriere.
Programmet fører til en bachelorgrad i interaktionsdesign.
Hvilken karriere vil du være forberedt på?
I betragtning af den voksende prominens af god design som en værdiforøgner, finder interaktionsdesignere sig efterspurgte. Regeringskontorer værdsætter også interaktionsdesignere i design og forbedring af adgangen til offentlige tjenester. Med en uddannelse i interaktionsdesign er du måske velegnet til en række forskellige roller ud over interaktionsdesign, herunder en brugeroplevelsesdesign, brugergrænsefladesign, servicedesign, digital designer, webdesign og mere.
Med et fokus på at undervise i moderne teknologier og metoder samt fremadrettede perspektiver fra forskning, vil du tilpasse dig godt til et skiftende beskæftigelsesmarked være velegnet til at fortsætte din uddannelse i et kandidatuddannelse. Under din uddannelse får du erfaring med at samarbejde med industrien såvel som dine egne kammerater og arbejde på en række forskellige trusser, hvor du udvikler dine projektledelsesevner.
Vores studerende er gået videre til karrierer i førende virksomheder som Anima Connected, Arduino Verkstad, BitCraze, Cybercom, Fjord, IBM, IDEO, inUSE, Massive Entertainment, Sony Mobile, TetraPak, Topp, Ustwo og Visma.
Adgangskrav
Generelle indgangskrav engelsk B.
Organisation
Interaktionsdesign fokuserer på design af interaktive produkter, tjenester og miljøer. Konceptudvikling, prototyping og evaluering, studerende udvikler mobil såvel som web- og applikationsbaseret interaktivitet. Det kan være alt fra websteder til smart tøj, fra computerspil til interaktive miljøer.
Interaktionsdesignere skaber således det nyttige interaktive værktøjsorienterede design, men også udtryksfuldt design til fornøjelse såvel som kritisk og æstetisk orienteret design. Interaktionsdesign er et område, der er opstået som reaktion på materialets digitale egenskaber. Disciplinen låner teori og metoder fra traditionelt design, informatik, samfundsvidenskab, humaniora og kunst.
Det treårige program for interaktionsdesign har et stærkt fokus på brugercentreret design af digitale artefakter. Grundlaget for uddannelse ligger i den stærke skandinaviske designtradition om at involvere brugere i designprocessen, som er ønskeligt i design- og teknologivirksomheder verden over. Studerende er uddannet til at tænke kritisk og udfordre eksisterende teknologi som en måde til kreativt at reflektere over mulighederne for nye typer interaktion.
Efter eksamen skal studenten være godt forberedt til professionelt arbejde i interaktionsdesign eller efteruddannelse på området. Foruden selvstændig virksomhed inkluderer arbejdsmuligheder interaktionsdesign i virksomheder, konsulentfirmaer eller kulturelle institutioner, der omfatter web- og forbrugerdesign, produktudvikling, mobile teknologier og brugervenlighed.
Læringsresultater
Viden og forståelse
For at modtage en bachelorgrad i interaktionsdesign skal den studerende:
- demonstrere viden og forståelse inden for hovedfeltet, herunder viden om feltets disciplinære fundament, forståelse af feltets relevante metoder, specialiseret undersøgelse i et eller andet aspekt af feltet og bevidsthed om aktuelle forskningsspørgsmål.
Kompetencer og færdigheder
For at modtage en bachelorgrad i interaktionsdesign skal den studerende:
- demonstrere evnen til at søge efter, indsamle, evaluere og kritisk fortolke relevant information til et formuleret problem samt evnen til at diskutere fænomener, spørgsmål og situationer kritisk;
- demonstrere evnen til at identificere, formulere og løse problemer autonomt og udføre opgaver inden for forudbestemte tidsrammer;
- demonstrere evnen til at præsentere og diskutere information, problemer og løsninger i tale og skrivning samt i dialog med forskellige målgrupper; og
- demonstrere de færdigheder, der kræves for at arbejde autonomt i deres hovedfelt.
Evaluering og tilgang
For at modtage en bachelorgrad i interaktionsdesign skal den studerende:
- demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for deres hovedfagområde, informeret af relevante disciplinære, sociale og etiske spørgsmål;
- demonstrere indsigt i videnes rolle i samfundet og individets ansvar for, hvordan viden bruges; og
- demonstrere evnen til at identificere behov for yderligere viden og løbende læring.
Indlæggelser
Læreplan
Organisation
Interaktionsdesign fokuserer på design af interaktive produkter, tjenester og miljøer. Gennem konceptudvikling, prototyping og evaluering udvikler eleverne mobil såvel som web- og applikationsbaseret interaktivitet. Det kan være alt fra hjemmesider til smart tøj, fra computerspil til interaktive miljøer.
Interaktionsdesignere skaber således brugbart, interaktivt, brugsorienteret design, udtryksfuldt design til fornøjelse, samt kritisk og æstetisk orienteret design. Interaktionsdesign er et område, der er opstået som reaktion på materialets digitale egenskaber. Disciplinen låner teori og metoder fra traditionelt design, informatik, samfundsvidenskab, humaniora og kunst.
Dette treårige interaktionsdesignprogram har et stærkt fokus på brugercentreret design af digitale artefakter. Uddannelsen er forankret i den stærke skandinaviske designtradition med at inddrage brugerne i designprocessen. Denne særlige tilgang er efterspurgt af design- og teknologivirksomheder verden over. Eleverne trænes i at tænke kritisk og udfordre eksisterende teknologi som en måde at kreativt reflektere over mulighederne for nye former for interaktion.
Efter endt uddannelse skal den studerende være velforberedt til professionelt arbejde inden for interaktionsdesign eller efteruddannelse inden for området. Ud over selvstændig virksomhed omfatter arbejdsmulighederne interaktionsdesign hos virksomheder, konsulentvirksomheder eller kulturinstitutioner. Potentielle specialer omfatter web- og forbrugerdesign, produktudvikling, mobilteknologier og brugervenlighed.
Udlandsophold, praktikophold og valgfag
Femte semester er et valgfrit semester. Det betyder, at du kan vælge at tage et kursus om et helt andet emne, men du kan også vælge at fordybe dig i en specialisering efter eget valg. Alternativt kan du ved at vælge at tage i praktik opleve den professionelle praksis med interaktionsdesign og få værdifulde brancheforbindelser. Et yderligere alternativ er at studere i udlandet, hvilket kan være en glimrende mulighed for at udvide din personlige og akademiske horisont.
Gradsprojekt
Uddannelsens sjette og sidste semester består af et speciale. Du vil påtage dig et større selvstændigt projekt, hvis indhold og kvalitet svarer til inputniveauet for kandidatstudier.
Denne uddannelse fører til en bachelorgrad i Interaktionsdesign.
Kurser inden for programmet
Efterår 2024 - Semester 1
- Interaktionsdesign: Metode I (KD400B), 7,5 point, obligatorisk
- Programmering (KD402D), 7,5 point, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Fremstilling og prototyping (KD415B), 15 point, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Grafiske brugergrænseflader (KD401B), 7,5 point, obligatorisk
Forår 2025 - Semester 2
- Interaktionsdesign: Metode II (KD400C), 7,5 point, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Forskning (KD416A), 7,5 point, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Studie (KD417A), 7,5 point, obligatorisk
Efterår 2025 - Semester 3
- Interaktionsdesign: Interaktivitet (KD414A), 15 point, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Tangible and Embodied Interaction (KD409A), 15 point, obligatorisk
Forår 2026 - Semester 4
- Interaktionsdesign i samfundet (KD418A), 15 point, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Studie II (KD410C), 15 point, obligatorisk
Forår 2027 - Semester 6
- Interaktionsdesign: Forskningsmetoder i interaktionsdesign (KD412A), 7,5 point, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Gradsprojekt (KD413A), 22,5 point, obligatorisk
Programresultat
Viden og forståelse
For at modtage en bachelorgrad i interaktionsdesign skal den studerende:
- Demonstrere viden og forståelse inden for hovedfaget, herunder kendskab til feltets disciplinære grundlag, forståelse af feltets anvendelige metoder, specialiseret undersøgelse i nogle aspekter af feltet og bevidsthed om aktuelle forskningsspørgsmål
Kompetencer og færdigheder
For at modtage en bachelorgrad i interaktionsdesign skal den studerende:
- Demonstrere evnen til at søge efter, indsamle, vurdere og kritisk fortolke relevant information til en formuleret problemstilling, samt evnen til at diskutere fænomener, problemstillinger og situationer kritisk.
- Demonstrere evnen til at identificere, formulere og løse problemer selvstændigt og til at udføre opgaver inden for forudbestemte tidsrammer
- Demonstrere evnen til at præsentere og diskutere information, problemer og løsninger i tale og skrift samt i dialog med forskellige målgrupper
- Demonstrere de færdigheder, der kræves for at arbejde selvstændigt inden for deres hovedfag
Evaluering og tilgang
For at modtage en bachelorgrad i interaktionsdesign skal den studerende:
- Demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for deres hovedfag, informeret om relevante disciplinære, sociale og etiske spørgsmål
- Demonstrere indsigt i videns rolle i samfundet og den enkeltes ansvar for, hvordan viden bruges
- Demonstrere evnen til at identificere behov for yderligere viden og løbende læring
Karrieremuligheder
I betragtning af den voksende fremtræden af godt design er interaktionsdesignere efterspurgte. Statslige agenturer værdsætter også interaktionsdesignere i udformningen og forbedringen af adgangen til offentlige tjenester. Med en uddannelse i interaktionsdesign kan du være egnet til flere forskellige roller ud over interaktionsdesign, herunder brugeroplevelsesdesign, brugergrænsefladedesign, servicedesign, digitalt design, webdesign og meget mere.
Med fokus på undervisning i nutidige teknologier og metoder samt fremadrettede perspektiver fra forskningen vil du tilpasse dig et foranderligt arbejdsmarked og være velegnet til at fortsætte din uddannelse gennem en kandidatuddannelse. I løbet af din uddannelse vil du få samarbejdserfaring med industripartnere såvel som dine jævnaldrende ved at arbejde på en række forskellige briefs, hvorigennem du vil udvikle dine projektledelsesevner.
Vores studerende er gået videre til karrierer i førende virksomheder som Anima Connected, Arduino Verkstad, BitCraze, Cybercom, Fjord, IBM, IDEO, inUSE, Massive Entertainment, Sony Mobile, TetraPak, Topp, Ustwo og Visma.