BSc i anvendt matematik
University of Southern Denmark
Nøgleinformation
Vælg placering
Campus placering
Odense, Danmark
Lingvistik / Sprogvidenskab
Kontakt skolen
Studieformat
På campus
Varighed
3 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
01 Sep 2024
* gratis for fuldtidsstuderende fra de nordiske lande eller fra EU/EØS -landene og Schweiz; 4.545 EUR pr. Semester for studerende med et ikke-EU/EØS-statsborgerskab eller et ikke-schweizisk statsborgerskab
Introduktion
Anvendt matematik er et tværfagligt program med fokus på at løse konkrete problemer ved hjælp af avancerede matematiske værktøjer.
Bacheloruddannelsen i anvendt matematik på SDU tilbydes kun på dansk.
I programmet Applied matematik lærer du at modellere og løse problemer fra den praktiske verden ved hjælp af avancerede matematiske metoder. Bortset fra de grundlæggende matematiske principper vil det anvendte matematikprogram gøre dig bekendt med matematisk modellering, dvs. formulere komplekse problemer i applikationer som matematiske problemer, for at analysere dem og udføre beregninger digitalt.
Vores ekspertiseområder
Vil du være en problemløser? Vil du gerne lære at bruge avancerede matematiske værktøjer og computere til at modellere, analysere og løse komplekse problemer i erhvervslivet eller forskningen? Studer derefter Applied matematik i Odense.
Anvendt matematik er en bred faglig arena, der kombinerer matematik, statistik og datalogi. Der er dog plads til valgfag, så du kan specialisere dig i et underområde efter eget valg.
Arbejde med matematik
Anvendt matematik er ikke en bestemt slags matematik, men en måde at arbejde med matematik på. Det er umuligt at sige, om et matematisk emne anvendes eller ej. Det meste af den matematik, der betragtes som "ren" matematik, blev udviklet for at løse praktiske problemer.
Et specifikt eksempel på den modsatte sag, som stadig har et stort praktisk potentiale, er den franske advokat og embedsmand Pierre de Fermat, der udelukkende arbejdede med matematik for at tilfredsstille sin egen nysgerrighed. Efter mere end 350 år blev det for nylig bevist, at hans berømte ligning: xn+yn = zn, hvor x, y, z og n er positive, naturlige tal, ikke har nogen løsning med n = 2 (fordi n = 2 gør 3 , 4 og 5 en af et uendeligt antal løsninger).
Fermat havde ingen ambitioner om, at hans arbejde med talteori skulle blive praktisk udnyttet. Ikke desto mindre er hans arbejde grundlæggende i den kodeteori (kryptologi), der bruges hver gang vi foretager transaktioner og laver bank online.
Kort sagt kan du sige, at en anvendt matematiker ofte er motiveret af et problem uden for matematikens område.
Galleri
Læreplan
Vores undervisningsprincipper
Vi mener, at kvaliteten af vores undervisning er afgørende for at uddanne den næste generation af innovative tænkere.
Vores undervisningsprincipper er baseret på vores respekt for eleverne, på at anerkende deres talent og deres ønske om at lære og trives.
Diskuterer over foredrag
Vores professorer sætter stor pris på, at studerende stiller spørgsmål, deler tanker og udvikler deres egne ideer.
Vi opfordrer eleverne til at tage en aktiv rolle i undervisningen, da vi mener, at det uddyber deres forståelse og deres evne til at anvende lærte principper.
Undervisningspartnere med åbne døre
Vores professorer forstår sig selv som dine undervisningspartnere. De er interesserede i din forståelse af stoffet og din faglige og personlige udvikling under dit studie.
Hvis du har spørgsmål, kampe eller nye ideer, er du meget velkommen til bare at kigge forbi din professor og tale med ham eller hende. Da vi har en åben dør-politik, er der ikke behov for en sekretær eller formalitet.
Vi ser talent, ikke hierarkier
I Danmark er alle på fornavn med alle undtagen kongefamilien. Dette skaber tættere forbindelser mellem studerende og professorer.
I stedet for hierarkier tror vi på at diskutere ideer, indhold og de seneste forskningsresultater. Derfor nærer vi ideer, udvikler talenter og får ambitiøse elever til at vokse. Motiverede studerende kan ofte deltage aktivt i forskningsprojekter og publicere under deres kandidatuddannelse.
Forskningsbaseret undervisning
Vores undervisning er baseret på og tæt forbundet med de nyeste forskningsresultater fra vores egne og andre internationalt anerkendte forskere. Derfor er det naturligt for os at opdatere alle udbudte kurser løbende.
Vi opdrager gode tænkere
At lære de givne principper udenad er naturligvis vigtigt. Men at kunne anvende principperne, bruge dem, udfordre dem og forbedre dem er af endnu højere værdi for vores samfund og brancher.
Derfor rummer vores uddannelser flere faglige diskussioner, flere ansøgningssessioner og mere kritisk tænkning end andre, uden at gå på kompromis med det høje niveau af teoretisk og abstrakt tænkning.