Latvian Academy of Sport Education

Introduktion

Læs den officielle beskrivelse

Latvian Academy of Sports Education (LASE) er en akademisk og en professionel offentlig videregående uddannelse og forskningsinstitution, der blev oprettet den 6. september 1921, i overensstemmelse med loven om højere uddannelse, LASE-forfatningen og de love og regler, der regulerer aktiviteterne. LASE er den eneste sports videregående uddannelsesinstitution i landet, der garanterer enhed for studier og videnskabelig forskning inden for sportvidenskab og sundhedspleje inden for sport i overensstemmelse med den lettiske nationale udviklingsplan 2014-2020, "Videnskab, Teknologisk Udvikling og Innovation Retningslinjer 2014-2020 "," Smart Specialization Strategies 2014-2020 "," Retningslinjer for Uddannelsesudvikling for 2014-2020 "og" Retningslinjer for Sport Policy 2014-2020 "for studerende at opnå akademiske og videnskabelige grader, faglige kvalifikationer og fremme innovation i sportvidenskab og sundhedspleje i sport. LASE er en videnskabelig institution den 9. maj 2006, der er registreret i Videnskabsregisteret med nr. 172075. LASE aktivitetsrapporter afspejles på akademiets hjemmeside lspa.lv: offentligt tilgængelige årlige selvvurderingsrapporter. LASE vision: en internationalt anerkendt og en af ​​de førende sportsuniversiteter i de baltiske lande, uddanne sport og sundhedspersonale inden for sport, styrke LASE akademiske, videnskabelige og finansielle potentiale.

LASE mission

At yde internationalt anerkendte kvalitetsstudier, udvikle nyskabende forskning inden for sportsvidenskab og sundhedspleje inden for sport, integrere den i studieprocessen, der sikrer forberedelsen af ​​konkurrencedygtige sportsspecialister, fremmer udviklingen af ​​den lettiske stat og samfundet, støtter de teknologiske fremskridt af den nationale økonomi. At sikre LASE's bidrag som nationalt og internationalt vigtigt uddannelses-, videnskabs- og sportsuniversitet til en bæredygtig udvikling af sport og sundhedspleje i sporten. LASE primære mål er at give eleverne mulighed for at forfølge højere akademisk og højere faglig uddannelse og udvikle sportsvidenskab og forskning inden for sundhedspleje inden for sport, at udvikle kultur for at bevare det intellektuelle og fysiske potentiale, der er nødvendigt for Republikken Letland (LR), fremme og sikre landets harmoniske udvikling

90 års historie

Den 6. september 2011 fejrede det lettiske akademi for idrætsundervisning sit 90-års jubilæum for lettisk højere sportsuddannelse generelt og især dets fundament. Nødvendigheden for at oprette en særlig uddannelsesinstitution opstod i foråret 1919, da den fremskridne presse på den tid bemærkede, at fysiske uddannelser teoretiske spørgsmål og former for organisation kræver deres videnskabelige grundlag. Det lettiske undervisningsministerium accepterede samfundets nødvendighed og den 6. september 1921 besluttede ministerkabinettet at oprette det lettiske institut for fysisk uddannelse (LFII). Studerende teoretisk uddannelse blev startet i Riga, Nikolaja (nu: Valdemara) Street 1, og træningssessioner blev organiseret i gymnasier og stadioner. Formålet med instituttet var at uddanne lærere i fysisk uddannelse, udarbejde teoretiske og praktiske spørgsmål om fysisk uddannelse, overvågning af fysisk udvikling og fysisk uddannelse i landet. Den første leder af instituttet var Rumpmuiža skolelærer Mārtiņš Krūze (Martin Kruze) . Instituttuddannelsen varede i to år og involverede 1400 timers teoretiske og praktiske studiekurser. I specialister blev forberedelse lagt på deres praktiske træning, der tegnede sig for 65,3% af studievolumenet. Til gengæld hersker i praktisk forberedelse gymnastik og fysiske aktiviteter, der er forbundet med gymnastik. Denne vægt blev påvirket af den kendsgerning, at dengang på skolerne blev kaldt gymnastik, men lærerne - gymnastiklærere. Den 3. november 1922 blev undersøgelsesplanen, der blev realiseret ved instituttet, gennemgået, idet der blev indført en betingelse om, at man ved afslutningen af ​​studietiden vil tage en eksamen i hver af 21 studieemner. Den 15. november 1922 var doktor Dr. Jēkabs Dille institutleder. I 1923 fastslog Pædagogisk Kommission eksamenskrav og indhold og godkendte dokumentet modtaget af kandidater af disse tider. De første afsluttende eksamenskrav lignede dagens krav, og en af ​​de store dele var - at udføre lektier til børn i skolebørn og forsvare sin valgte ledelsesaktivitet. De første afsluttende eksamener blev afholdt fra 23. juli til 27. juli 1923, og den 8. august samme år besluttede LFII-Rådet i henhold til ministerrådets afgørelse af 6. september 1921 at give eller ikke tildele eksamen Diplom, giver eller ikke giver ret til at arbejde som lærer. LFII ophørte sin aktivitet i 1925, og i løbet af 5 år af sin levetid (1921-1925) blev 79 gymnastiklærere forberedt og certificeret. I betragtning af betydningen af ​​fysisk uddannelse og behovet for at have lærere i fysisk uddannelse på skolerne, blev den 2. oktober 1926 åbnet inden for det lettiske folkeskole institut for fysisk uddannelse (LTU FAI). På grundlag af LTU FAI's aktivitet blev organisationen anvendt den generelle karakter af studier og krav fra det tidligere institut. Instituttet arbejdede efter planer og programmer, bekræftet af Undervisningsministeriet, varigheden af ​​studier var 3 år. Voldemārs Cekuls, inspektør for fysisk uddannelse af Undervisningsministeriet blev udnævnt til leder af LTU FAI. I løbet af dets eksistensperiode (1929-1940) udarbejdede LTU FAI 189 specialister inden for fysisk uddannelse, hvoraf 179 modtog eksamensbeviset, der bekræftede eksamen fra instituttet, men 10 - om at have deltaget i klasser som lyttere. LTU FAI ophørte sit arbejde i 1940, og hovedet Voldemārs Cekuls blev deporteret fra Letland den 14. juni 1941. I perioden fra 1921 til 1940 blev instituttet uddannet af 267 lærere i fysisk uddannelse.

Det lettiske statlige institut for fysisk kultur (LVFKI) startede sin aktivitet den 1. januar 1946 ved LSSR People's Commissar Council-afgørelse. Praktiske studier i LVFKI startede i januar 1946 i Riga, 6 Aspazija (derefter Padomju) Boulevard, hvor der ikke var behov for særlige værelser og lokaler til studier. Situationen blev forbedret lidt den 21. oktober 1946, da yderligere lokaler blev tildelt i 3 Kaļķu street. Derimod fik instituttet i 1951 lokaler i 10 Kalpaks (derefter Komunāru) Boulevard og 4 Vēstures Street. Infrastrukturforbedring fandt sted i 1959, da LVFKI studie- og sportskompleks blev bygget i 333 Brīvības (derefter Lenina) Street. Som en integreret strukturel del af Sportsuniversitetet har man til enhver tid været Sports Club (SKIF), som blev grundlagt den 4. oktober 1946, og gennem hele årets eksistens var dets medarbejdere arrangører af elev- og lektor sportsaktiviteter. Vores studerende har til enhver tid haft stor succes på internationalt plan, deltager og repræsenterer Letland og universitetet i verden og europæiske konkurrencer samt i forskellige niveau-elevkonkurrencer. I 1959 blev der opført en 6-etagers studiebygning. De prestigefyldte kvalifikationer, der blev opnået ved universitetet og væksten i antallet af elever, der var forbundet med det, var grunden til at bygge en anden bygning til studier og sport i 1982 og i 1986 - Athletic Arena. I 1989 fik Instituttets studerende ekstra foredragslokaler og kontorer. I 1994 blev lokalerne for det videnskabelige laboratorium og et skydespil åbnet sammen med stadion. Under sin eksistens frem til år 1992 havde LVFKI udarbejdet 5522 specialister med videregående uddannelse og 151 - med særlig videregående uddannelse. Den 5. november 1991 hedder undervisningsministeriets undervisningsministerium i bekendtgørelse nr. 449, at den i fremtiden for bedre afspejler stillingen og profilen for videregående uddannelser vil være det lettiske akademi for idrætsuddannelse (LASE) . Den første grundlov af akademiet blev godkendt i Republikken Letlands øverste råd den 10. marts 1992. For at udføre opgaver udarbejdet for det lettiske akademi for idrætsuddannelse har det pædagogiske fakultet arbejdet i akademiet og i perioden 1983-1991 også Fakultetet for busser. Antallet af akademikere i forhold til tallene fra 1946 er steget flere gange: fra 2 studiegrupper i 1946 til 27 grupper i begyndelsen af ​​studieåret 2011/2012.

  • Antallet af undervisere har også øget kvantitativt og kvalitativt: 3
  • 8 medlemmer af akademiske medarbejdere, herunder 1 professor, 16 assisterende professorer, 7 seniorlærere, 14 lektorer og assistenter, der arbejdede der i akademisk år 1946/1947;
  • I akademisk år 2011/2012 blev der udført 78 akademiske medarbejdere, herunder 18 professorer, 15 lektorer, 22 assisterende professorer, 14 lektorer, 9 assistenter, herunder 42 akademiske medarbejdere med en videnskabelig grad .

Alle akademiske studerende og vellykkede kandidater modtog videregående uddannelse og blev uddannet til at arbejde med meget forskellige kvalifikationer, der var relevante for tidsperioden, såsom:

  • Idræt (fysisk uddannelse) lærere;
  • Biologi lærere;
  • Samfundsvidenskab (sundhedsuddannelse) lærere;
  • Anatomi og fysiologi lærere;
  • Lærere af militær træning;
  • Sports trænere;
  • Fysisk kultur (Uddannelse) lærere;
  • Uddannelse og Sport Arbejdsledere;
  • Aktiv turisme ledere;
  • Fysioterapeuter;
  • Massører.

LASE er den eneste højere uddannelsesinstitution på lettisk, som koordinerer og gennemfører forskning inden for sport, samt uddanner sportsvidenskabelige specialister. Hidtil har videnskabelig aktivitet hovedsagelig været udført i akademiets afdelinger, men nu er der dannet adskillige videnskabelige forskningsinstitutter med deres egne laboratorier, såsom Sportsvidenskabsinstituttet, Rekreation og Miljøinstitut, Institut for Læreruddannelse, Institut for Bevægelse Ergonomi. Som en tradition i mange år er den årlige fakultet- og elevforskningskonference inden for rammerne af hvilken foredragsholder og studerendeundersøgelser godkendes. Et logisk resultat af disse konferencer er en årlig udgave af Sports Science - LASE videnskabelige artikler. Sport for næsten alle LASE-studerende har været en integreret del af livet. Studerendes aktive livsstil bestemmer både deres livskvalitet og faglig beredskab. Et andet mål for det lettiske akademi for idrætsuddannelse er at give et internationalt anerkendt studie af høj kvalitet, udvikle nyskabende forskning inden for sportsvidenskab og integrere den i studieprocessen, som sikrer uddannelse af kompetente og konkurrencedygtige sportsspecialister til lettisk og internationalt arbejdsmarked.

Denne skole tilbyder programmer i:
  • Engelsk

Se Health Master »

Studier

Denne skole tilbyder også:

Kontakt
Besøgsadresse
Brivibas gatve 333,
Riga, LV-1006 LV